Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci zakázali pokrok

14. 07. 2017 19:40:04
105 poslanců dnes schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Taxislužby v České republice i ve světě historicky podléhají mnoha regulacím, které logicky vytvářejí bariéry vstupu do odvětví a umožňují existujícím přepravcům účtovat si vyšší ceny, než kdyby je volný trh nutil soupeřit o přízeň zákazníků s větším množstvím konkurentů. Tyto regulace byly údajně zavedeny na ochranu spotřebitelů.

Snad tu dříve byla doba, kdy bylo nutné cestující chránit před špatnými taxikáři, kteří úmyslně šidili neznalé turisty „nemravnými“ cenami nebo zbytečnými zajížďkami, za které musel zákazník platit. Ta doba už však dávno pryč. Máme 21. století, a ačkoliv to Poslanecké sněmovně zřejmě dosud nikdo nesdělil, venku za okny probíhá pokrok.

V tomto případě se projevuje existencí služeb, jako je Uber. Ta pomocí internetu pomáhá překonávat informační asymetrii, která teoreticky dává provozovateli výhodu nad spotřebitelem a umožňuje mu šidit a podvádět. Díky aplikacím, jako je Uber, víte nyní přesně, kudy a kam jedete, kolik vás to bude stát a dokonce jaké je hodnocení řidiče, který vás veze. Na druhé straně systém propojuje cestující s přepravci, kteří nemusí bloumat náhodně po městě a doufat v zákazníky. Výsledkem je velká poptávka a zároveň i výhodnější cena oproti klasickému taxi.

Není divu, že Uber je trnem v oku taxikářským cechům. Z části oprávněně namítají, že když musí složité podmínky pro získání licence plnit oni, proč by někdo jiný nemusel? Z jejich strany však nezní volání po rozvolnění regulací, spíš se snaží svou konkurenci zakázat. Za zpřísnění podmínek hovoří jejich hlasem i politici.

Dnes díky sněmovně mohou slavit vítězství. Nové „kladivo na Uber“ hladce prošlo v rámci novelizace zákona o silniční přepravě. Pro obce to znamená více možností jak se realizovat v omezování taxislužby na svém území. Pro taxikáře to znamená státem garantovanou ochranu jejich byznysu, pokud tedy projdou výběrový sítem. A pro cestující to znamená, že budou za přepravu navzdory dostupným možnostem platit více peněz. Můžete se podívat, kterým poslancům za to vděčíte.

Správná regulace taxislužby v moderní svobodné zemi by se měla nést zhruba v následujícím duchu:

„§1 Taxislužba je věc nabídky a poptávky na volném trhu, proto nepodléhá žádné regulaci vyjma povinností řidiče vyplývajících ze zákona o silničním provozu.“

Je mi však jasné, že něco takového je v dnešním světě zákonů na všechno nemyslitelnou anarchií. Přál bych si ale dožít se jednou doby, ve které to bude jinak.

Autor: Alois Sečkár | pátek 14.7.2017 19:40 | karma článku: 30.75 | přečteno: 1348x

Další články blogera

Alois Sečkár

Uber pod palbou

Další konflikt mezi taxikáři a Uberem. Moderní služba, po které je poptávka, je zavedeným strukturám trnem v oku.

16.9.2017 v 12:43 | Karma článku: 23.66 | Přečteno: 693 | Diskuse

Alois Sečkár

Lhostejnost

Kauza paní Michalákové má smutné pokračování. Ti, co mohli něco změnit, neudělali vůbec nic. Osud jedné rodiny je jim totiž lhostejný.

10.9.2017 v 12:24 | Karma článku: 14.28 | Přečteno: 266 | Diskuse

Alois Sečkár

Jaký politik, takový zákon

Darovací smlouva na každý vylepený plakát na vesnické nástěnce? Nový úřad úřaduje, politici se diví, občané si klepou na čelo a karavana jede dál.

4.9.2017 v 13:06 | Karma článku: 27.18 | Přečteno: 666 | Diskuse

Alois Sečkár

Morální hazard evropských dotací

Evropská Unie nemůže za to, že v Kamenných Žehrovicích neumí důstojně rekonstruovat historickou budovu. Vytváří však pro podobné případy ty nejpříznivější podmínky.

28.8.2017 v 12:19 | Karma článku: 40.65 | Přečteno: 2864 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jaroslav Míth

Kdo oživil Okamuru a jemu podobné?

Prý je drží nad vodou radikální rétorika lahodící uchu frustrovaných voličů. To je ale jen příjemnější část pravdy. Jeho totiž drží nad vodou hlavně prolhanost mediálního mainstreamu a neschopnost elitních europolitiků.

26.9.2017 v 9:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jan Bartoň

Zářijový volební model CVVM je tragický pro pravici

Zářijový model volebních preferencí podle CVVM potvrzuje dominanci hnutí ANO. Další strany budou podle tohoto modelu spíše jen paběrkovat. TOP 09 hrozí odchod z parlamentu.

26.9.2017 v 8:02 | Karma článku: 15.39 | Přečteno: 388 | Diskuse

Pavol Lukša

Výhra pro Merkelovou, prohra pro Evropu

Křesťanskodemokratická unie Angely Merkelové slaví. Vyhrála volby do Bundestagu. Na německé politické scéně tak nedochází ke změně, na kterou řada z nás čekala.

26.9.2017 v 7:40 | Karma článku: 18.70 | Přečteno: 283 | Diskuse

Ladislav Garassy

Proč je kurdské referendum o nezávislosti oprávněné?

Před včerejším referendem o nezávislosti iráckého Kurdistánu zástupci velmocí a OSN intenzivně žádali jeho prezidenta Barzáního, aby pod záminkou řešení důležitějších otázek upustil od referenda. Co jsou ale ty důležitější otázky?

26.9.2017 v 7:27 | Karma článku: 5.44 | Přečteno: 100 | Diskuse

Vladimír Zeman

Prezident Trump vykopal válečnou sekeru.

A shání spřátelené válečníky k tažení proti Rakeťákovi Kimovi, který se vydal na sebevražednou misi. Toť hlavní motto schůze OSN. Tedy nikoliv nudná debata o hrozbě globálního oteplování, ale rovnou velmi těžký kalibr.

26.9.2017 v 7:21 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 131 | Diskuse
Počet článků 77 Celková karma 28.74 Průměrná čtenost 1552

Programátor ve firmě Atos, absolvent studia informatiky na VŠE, hráč, rozhodčí a zapisovatel softbalu a baseballu, aktivní člen Strany svobodných občanů se zájmem o komunální politiku v Praze.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.