Metronovinky

Komise územního rozvoje a výstavby Prahy 4 uspořádala veřejnou prezentaci Dopravního podniku a Metroprojektu, která měla za cíl představit plány na výstavbu nové linky metra D a dát šanci občanům ptát se.

Co tedy nyní (snad) definitivně víme? V první fázi se má postavit úsek Pankrác – Depo Písnice, což je osm stanic. Druhá etapa pak počítá s prodloužením přes Nusle na Náměstí Míru. Co odtamtud dál, to ještě úplně jasné není – zřejmě dojde na prodloužení na Hlavní Nádraží, ale pak je nerozhodnutá otázka, jestli trasu svést směr Náměstí Republiky a někde v centru ukončit, nebo ji otevřít přesně na opačnou stranu směr Žižkov.

To je ale vzdálená budoucnost. Zatím je na stole stavba jižní části trasy. I ta se už potýká s problémy, protože vázne výkup pozemků. Majitelé se zřejmě celkem logicky pouštějí do spekulací s cenou. Kvůli tahanicím se už teď odhaduje zdržení celého projektu o rok až dva. S ohledem na další harmonogram, který si nechává až dva roky rezervu na výběr generálního dodavatele a 5,5 roku na samotnou stavbu, to znamená, že se novým metrem projedeme až za nějakých 10 let. Netroufám si odhadnout, zda to jde dělat lépe a rychleji, ale připadá mi to docela hodně.

Metro má být oproti původním záměrům automatické bez řidičů. Vzhledem k tomu, že to jinde ve světě funguje zdárně, tak s tím nemám problém, ačkoliv to znamená vyšší pořizovací náklady. Zaujalo mě však, že linka D nebude mít v první etapě vlastní depo, které se má postavit až během prodlužování. To tedy znamená pohyby automatizovaných souprav po stávajících úsecích (zřejmě z depa na Kačerově)? Není to problém?

Pak je tu samotné trasování. Metro skončí v polích v Písnici. Což sice jistě pomůže rozvoji lokality (a zdejším majitelům pozemků a developerům), zato to však příliš nepomůže obyvatelům sídlišť na Novodvorské a v Modřanech. Utěšit je může pouze neurčitý výhled na prodloužení tramvaje z Modřan na Libuš, kde stejnojmenná stanice budoucího metra přímo počítá s napojením. Do té doby budou nadále odkázaní na autobusy, které se alespoň mají zkrátit jen k Nemocnici Krč.

Slabinou tohoto plánu ovšem je, že návrh zdejší zastávky metra s nějakým novým autobusovým terminálem jaksi nepočítá, alespoň to nebylo vidět. Naopak majitelé volné louky, která se nachází přímo nad budoucím východem z metra, jistě počítají s maximálním zastavěním novými budovami. Zaujala mě i následující stanice Nádraží Krč, která je sice umístěna strategicky na křížení s železniční tratí, ale v současnosti kolem její budoucí polohy takřka nic není. Jižní strana, která by mohla obsloužit alespoň vilovou čtvrť, ve které bydlím, je oddělena onou železnicí a s podchodem se počítá zase až někdy v budoucnu, až budou svou stanici rekonstruovat České Dráhy.

Je pravda, že trasa víceméně kopíruje staré plány (snad z roku 1990), takže těžko vyčítat, že bylo nakonec vybráno právě toto vedení. Přesto by mě zajímalo, kam se ztratila jeden čas uvažovaná odbočka na Prahu 12 směrem k Vltavě. Metro zde teoreticky může nahradit kombinace tramvajové rychlodráhy, kterou je možné za 20 minut dospět na Palackého náměstí, a většího využití železniční trati 210, která cestující zaveze za stejný čas na Hlavní nádraží. Otázka zní – vědí o tom místní obyvatelé? A využívají toho a jsou spokojení?

Uznávám, jsem pouze laik, který se nevyzná v teorii a nemá k dispozici dopravní studie a propočty. Tímto směrem se však ubírají moje úvahy o novém metru. Třeba mi někdo pomůže najít odpovědi.

Autor: Alois Sečkár | pátek 4.12.2015 12:38 | karma článku: 12,14 | přečteno: 298x
  • Další články autora

Alois Sečkár

Kapitán Česko

15.1.2023 v 17:11 | Karma: 27,68

Alois Sečkár

Věřte nevěřte Vrběticím

18.4.2021 v 13:06 | Karma: 39,32