Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řešení dopravy v neklidu

22. 01. 2016 18:53:29
Na jaro chystá hlavní město výrazné rozšiřování zón placeného státní. Majitelé aut v Praze se mají na co těšit.

Letos na jaře by se měly v Praze výrazně rozrůst parkovací zóny. Píšu „by se měly“, protože zatímco magistrátní politici vedou spory, jestli budou v nové Radě hlavního města sedět Piráti nebo piráti, tak se mimo světla reflektorů horečně řeší, jak to vlastně bude celé vypadat. Zdá se, že to ještě vůbec není jisté. Naštěstí.

Řešit v Praze parkování se nikomu moc nechce. Kdo totiž parkovací zóny nezavede, ten naštve nadpoloviční většinu lidí, kteří mají pocit, že je regulace dopravy v klidu podle „domovského práva“ místních obyvatel nezbytná. A zároveň ten, kdo parkovací zóny zavede, také naštve nadpoloviční většinu lidí, až se ukáže, že celá legrace stojí hodně peněz, komplikuje lidem životy a ve skutečnosti vůbec nepomohla.

Dokonce se na mnoha místech situace oproti dnešku ještě zhorší. V některých rezidenčních čtvrtích je totiž už dnes méně parkovacích míst, než kolik tam bydlí osob se zájmem zaparkovat. Ke všemu je mnoho dnes běžně obsazených stání v rozporu s vyhláškou (typicky odstupy od křižovatek). Jelikož si nikdo nestěžuje a reálně to provozu nevadí, dnes se to neřeší. Ale logicky tam nepůjde namalovat oficiální zónu placeného stání. Reálně tak poklesne počet možných parkovacích míst, o které se ale bude prát stále stejný počet řidičů.

Nový plán se to pokouší řešit šalamounsky pomocí plošných zón omezení rychlosti na 30km/h uvnitř „bloků“ ohraničených významnějšími komunikacemi. Krom toho, že je to maskované jako opatření ke zvýšení bezpečnosti, vejde se tam o něco více parkovacích míst, protože povinné odstupy mohou být při nižší povolené rychlosti menší. Stále to však místním řidičům nepomůže. Sice si oběhnou úřední kolečko a zaplatí kartu, ale v ulicích budou nadále muset soupeřit s ostatními šťastnými majiteli karet.

Spokojení nebudou ani lidé bydlící těsně za hranicí nově vzniklých zón, protože zátěž „přespolních“ bude logicky vytlačena do ulic mezi jejich domy, kde je dosud celkem klid. Ceny parkovacích karet pro firemní vozidla, které jsou plánovány v řádech desetitisíců korun, pak pro jistotu zasadí citelnou ránu místním podnikatelům. Navíc budou mít zákazníci problém zaparkovat před jejich provozovnami a stejně tak bude složitější přijet za zákazníky domů. Zkušenosti z Prahy 3 a Prahy 7 výmluvně ukazují útlum podnikatelské aktivity po zavedení modrých zón.

Ovoce tak sklidí pouze firmy realizující dopravní značení, vydavatelé parkovacích karet (ceny se mají patřičně navýšit) a městská policie, pro kterou se řešení prohřešků na zónách placeného státní stane novou oblíbenou kratochvílí. A nepřímo ještě různí eko-aktivisté, protože vlastnit v Praze automobil bude zase o něco více za trest, což by třeba konečně mohlo ty zpátečnické občany naučit žít moderně a horovat raději cyklistice a dalším schváleným metodám přepravy.

V tuto chvíli možná čtenář namítne, že kritizovat je jednoduché, ale že by ho také zajímalo nějaké lepší řešení. Pravda je taková, že ideální řešení na počkání stvořit nelze. Mnohé ulice Prahy jsou auty vskutku přeplněné, přičemž parkovacích míst se prostě nedostává. Pouhým zavedením parkovacích zón se ale tento problém při nejlepším pouze posune za hranice nových zón. Přičemž se pravděpodobně zadělá na dosud netušené problémy nové. Pokud by někdo skutečně chtěl situaci efektivně řešit, nezbývá než začít soustředěně hledat a vytvářet nové parkovací kapacity – a to jak pro přijíždějící přespolní, tak pro rezidenty, kterým jsou těsné jejich domovské čtvrti. A působit osvětově na lidi, že za garantované parkovací místo se vyplatí si připlatit, protože zadarmo čeká řidiče pouze dobrodružná bojová hra v chronicky přeplněných ulicích.

Mezitím tu ovšem máme v pohybu Magistrátem posvěcený plán, takže prozatím nezbývá než čekat, jaké nové radosti a strasti nám přinese. Pokud se tedy jeho zrodu vůbec dočkáme.

Autor: Alois Sečkár | pátek 22.1.2016 18:53 | karma článku: 15.17 | přečteno: 306x

Další články blogera

Alois Sečkár

Prezidentské volby: Povolební kocovina

První kolo voleb je za námi. Průzkumy se vcelku potvrdily a v druhém kole se chystá očekávaný souboj dvou jmen.

14.1.2018 v 17:01 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 962 | Diskuse

Alois Sečkár

Prezidentské volby: Jednooký mezi slepými králem

V pátek a v sobotu je tu první kolo prezidentských voleb. Přestože to obvykle přináší víc škody než užitku, rád bych zdůvodnil svou volbu. Nikomu ji nenutím a respektuji všechny odlišné názory.

11.1.2018 v 8:00 | Karma článku: 21.71 | Přečteno: 1354 | Diskuse

Alois Sečkár

Jak (ne)zemřela spravedlnost v ČR

Blíží se páté výročí amnestie Václava Klause a také se blíží prezidentské volby. Nedávno ho nakousli dva kandidáti Michal Horáček a Jiří Drahoš a přiměli mě reagovat.

22.12.2017 v 12:04 | Karma článku: 36.11 | Přečteno: 3871 | Diskuse

Alois Sečkár

Levá ruka neví, co dělá pravá

Dnes si uvedeme na pravou míru jeden rozšířený a častý omyl z kategorie základních politologických definic.

17.12.2017 v 17:00 | Karma článku: 11.55 | Přečteno: 425 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Přemysl Čech

Pražský Magistrát a chybně zaslané poukázky - ať už konečně padají hlavy!

Tak Magistrát hl, města Prahy má zase máslo na hlavě! Tentokrát vinu svalil na technickou chybu obálkovací linky, jak tvrdí sám tiskový mluvčí tohoto úřadu pan Vít Hofman. Chudák stroj, nemůže se bránit.

19.1.2018 v 14:17 | Karma článku: 17.93 | Přečteno: 513 | Diskuse

Aleš Presler

To tady ještě nebylo: Radnice Prahy 7 hledá zaměstnance, který je svéprávný!

Možná jde o kouzlo nechtěného, možná o nutnou potřebu vyplývající ze zkušeností s úředníky. Poprvé jsem se však setkal s tím, že v inzerátu na pracovní místo je podmínkou svéprávnost.

19.1.2018 v 8:54 | Karma článku: 24.08 | Přečteno: 682 | Diskuse

Jan Králík

Obecné ohrožení: Libeňský most stupeň č. 7 a tramvaje jezdí dál!

Dnes Libeňský most dostal známku č. 7, jak zaznělo na tiskové konferenci Magistrátu hl. m. Prahy, a tramvaje stále jezdí.

18.1.2018 v 19:21 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 655 | Diskuse

Pavel Vávra

Proč nepodporuji metropolitní plán

Do Prahy se má vejít celé Brno. Ve skutečnosti tam ale nebude možné postavit ani "Liberec", nebo možná ani "Kolín". Vznikne kartel developerských špiček a hlavně odumře prstenec okrajových částí Prahy

18.1.2018 v 16:34 | Karma článku: 9.16 | Přečteno: 267 | Diskuse

Vladimír Havránek

Kujme pikle, aneb trefná narážka pana profesora Drahoše.

Pan profesor Drahoš přednesl před pár okamžiky krátký projev. V něm zmínil, že neví, zda bude soupeřit s Milošem Zemanem či s jeho povedenými rádci.Jistě to bude jako při minulé volbě a z Hradu budou létat otrávené šípy.

13.1.2018 v 16:22 | Karma článku: 31.55 | Přečteno: 2974 | Diskuse
Počet článků 83 Celková karma 26.20 Průměrná čtenost 1584

Programátor ve firmě Atos, absolvent studia informatiky na VŠE, hráč, rozhodčí a zapisovatel softbalu a baseballu, aktivní člen Strany svobodných občanů se zájmem o komunální politiku v Praze.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.