Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci zakázali pokrok

14. 07. 2017 19:40:04
105 poslanců dnes schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Taxislužby v České republice i ve světě historicky podléhají mnoha regulacím, které logicky vytvářejí bariéry vstupu do odvětví a umožňují existujícím přepravcům účtovat si vyšší ceny, než kdyby je volný trh nutil soupeřit o přízeň zákazníků s větším množstvím konkurentů. Tyto regulace byly údajně zavedeny na ochranu spotřebitelů.

Snad tu dříve byla doba, kdy bylo nutné cestující chránit před špatnými taxikáři, kteří úmyslně šidili neznalé turisty „nemravnými“ cenami nebo zbytečnými zajížďkami, za které musel zákazník platit. Ta doba už však dávno pryč. Máme 21. století, a ačkoliv to Poslanecké sněmovně zřejmě dosud nikdo nesdělil, venku za okny probíhá pokrok.

V tomto případě se projevuje existencí služeb, jako je Uber. Ta pomocí internetu pomáhá překonávat informační asymetrii, která teoreticky dává provozovateli výhodu nad spotřebitelem a umožňuje mu šidit a podvádět. Díky aplikacím, jako je Uber, víte nyní přesně, kudy a kam jedete, kolik vás to bude stát a dokonce jaké je hodnocení řidiče, který vás veze. Na druhé straně systém propojuje cestující s přepravci, kteří nemusí bloumat náhodně po městě a doufat v zákazníky. Výsledkem je velká poptávka a zároveň i výhodnější cena oproti klasickému taxi.

Není divu, že Uber je trnem v oku taxikářským cechům. Z části oprávněně namítají, že když musí složité podmínky pro získání licence plnit oni, proč by někdo jiný nemusel? Z jejich strany však nezní volání po rozvolnění regulací, spíš se snaží svou konkurenci zakázat. Za zpřísnění podmínek hovoří jejich hlasem i politici.

Dnes díky sněmovně mohou slavit vítězství. Nové „kladivo na Uber“ hladce prošlo v rámci novelizace zákona o silniční přepravě. Pro obce to znamená více možností jak se realizovat v omezování taxislužby na svém území. Pro taxikáře to znamená státem garantovanou ochranu jejich byznysu, pokud tedy projdou výběrový sítem. A pro cestující to znamená, že budou za přepravu navzdory dostupným možnostem platit více peněz. Můžete se podívat, kterým poslancům za to vděčíte.

Správná regulace taxislužby v moderní svobodné zemi by se měla nést zhruba v následujícím duchu:

„§1 Taxislužba je věc nabídky a poptávky na volném trhu, proto nepodléhá žádné regulaci vyjma povinností řidiče vyplývajících ze zákona o silničním provozu.“

Je mi však jasné, že něco takového je v dnešním světě zákonů na všechno nemyslitelnou anarchií. Přál bych si ale dožít se jednou doby, ve které to bude jinak.

Autor: Alois Sečkár | pátek 14.7.2017 19:40 | karma článku: 30.75 | přečteno: 1353x

Další články blogera

Alois Sečkár

Bezprávní stát

Několik firem bylo sice neprávem zničeno, ale je to v pořádku, protože zabavené peníze posloužily ve státním rozpočtu všem lidem. Realita České republiky v roce 2017?

3.10.2017 v 12:32 | Karma článku: 30.00 | Přečteno: 733 | Diskuse

Alois Sečkár

Uber pod palbou

Další konflikt mezi taxikáři a Uberem. Moderní služba, po které je poptávka, je zavedeným strukturám trnem v oku.

16.9.2017 v 12:43 | Karma článku: 23.69 | Přečteno: 744 | Diskuse

Alois Sečkár

Lhostejnost

Kauza paní Michalákové má smutné pokračování. Ti, co mohli něco změnit, neudělali vůbec nic. Osud jedné rodiny je jim totiž lhostejný.

10.9.2017 v 12:24 | Karma článku: 14.64 | Přečteno: 296 | Diskuse

Alois Sečkár

Jaký politik, takový zákon

Darovací smlouva na každý vylepený plakát na vesnické nástěnce? Nový úřad úřaduje, politici se diví, občané si klepou na čelo a karavana jede dál.

4.9.2017 v 13:06 | Karma článku: 27.42 | Přečteno: 695 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Miroslav Václavek

Šok, víme první – Miloš Zeman věnoval Karlovy Vary Rusku!

Jak všichni dobře víme, pan prezident před několika dny odcestoval na cestu do Ruska, kam jej pozval Vladimír Putin, s kterým se osobně zná, jakožto se svým řídícím důstojníkem z Drážďan.

24.11.2017 v 6:15 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Karel Januška

Republika pod novou vládou

Podle chování ministrů spravedlnosti dvou nejsilnějších stran a podle chování předsedů těchto stran, lze téměř s jistotou předpovědět, že republika bude i nadále trochu reformovaným totalitním státem.

24.11.2017 v 4:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 71 | Diskuse

Dalibor Bartoš

Robotizace ještě jednou

Již několikrát jsme psal o robotizaci a jak nás zasáhne a že to bude poměrně brzo. A asi to bude rychleji než jsem odhadoval. Domníval jsem se, že to potrvá minimálně 20 let spíše 30 let. Dnes to vidím poněkud jinak. Robotizace

23.11.2017 v 22:27 | Karma článku: 3.67 | Přečteno: 145 | Diskuse

Jiří Dohnal

Pravda o 17. listopadu podle hradu

Podle dobrých zdrojů z hradu je mediálně propagovaný výklad událostí 17. listopadu značně pomýlený. Pojďme uvést na pravou míru několik základních omylů, které se znovu a znovu každý rok tradují:

23.11.2017 v 21:13 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 363 | Diskuse

Josef Nožička

Když se Schwarzenberg jednou za čas probudí…

Při pročítání dnešních zpráv na internetu jsem narazil na několik článků, které citovaly výroky čestného předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, pronesené při jeho rozhovoru pro ČTK.

23.11.2017 v 19:40 | Karma článku: 40.45 | Přečteno: 1787 | Diskuse
Počet článků 78 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1545

Programátor ve firmě Atos, absolvent studia informatiky na VŠE, hráč, rozhodčí a zapisovatel softbalu a baseballu, aktivní člen Strany svobodných občanů se zájmem o komunální politiku v Praze.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.