Metronovinky
Co tedy nyní (snad) definitivně víme? V první fázi se má postavit úsek Pankrác – Depo Písnice, což je osm stanic. Druhá etapa pak počítá s prodloužením přes Nusle na Náměstí Míru. Co odtamtud dál, to ještě úplně jasné není – zřejmě dojde na prodloužení na Hlavní Nádraží, ale pak je nerozhodnutá otázka, jestli trasu svést směr Náměstí Republiky a někde v centru ukončit, nebo ji otevřít přesně na opačnou stranu směr Žižkov.
To je ale vzdálená budoucnost. Zatím je na stole stavba jižní části trasy. I ta se už potýká s problémy, protože vázne výkup pozemků. Majitelé se zřejmě celkem logicky pouštějí do spekulací s cenou. Kvůli tahanicím se už teď odhaduje zdržení celého projektu o rok až dva. S ohledem na další harmonogram, který si nechává až dva roky rezervu na výběr generálního dodavatele a 5,5 roku na samotnou stavbu, to znamená, že se novým metrem projedeme až za nějakých 10 let. Netroufám si odhadnout, zda to jde dělat lépe a rychleji, ale připadá mi to docela hodně.
Metro má být oproti původním záměrům automatické bez řidičů. Vzhledem k tomu, že to jinde ve světě funguje zdárně, tak s tím nemám problém, ačkoliv to znamená vyšší pořizovací náklady. Zaujalo mě však, že linka D nebude mít v první etapě vlastní depo, které se má postavit až během prodlužování. To tedy znamená pohyby automatizovaných souprav po stávajících úsecích (zřejmě z depa na Kačerově)? Není to problém?
Pak je tu samotné trasování. Metro skončí v polích v Písnici. Což sice jistě pomůže rozvoji lokality (a zdejším majitelům pozemků a developerům), zato to však příliš nepomůže obyvatelům sídlišť na Novodvorské a v Modřanech. Utěšit je může pouze neurčitý výhled na prodloužení tramvaje z Modřan na Libuš, kde stejnojmenná stanice budoucího metra přímo počítá s napojením. Do té doby budou nadále odkázaní na autobusy, které se alespoň mají zkrátit jen k Nemocnici Krč.
Slabinou tohoto plánu ovšem je, že návrh zdejší zastávky metra s nějakým novým autobusovým terminálem jaksi nepočítá, alespoň to nebylo vidět. Naopak majitelé volné louky, která se nachází přímo nad budoucím východem z metra, jistě počítají s maximálním zastavěním novými budovami. Zaujala mě i následující stanice Nádraží Krč, která je sice umístěna strategicky na křížení s železniční tratí, ale v současnosti kolem její budoucí polohy takřka nic není. Jižní strana, která by mohla obsloužit alespoň vilovou čtvrť, ve které bydlím, je oddělena onou železnicí a s podchodem se počítá zase až někdy v budoucnu, až budou svou stanici rekonstruovat České Dráhy.
Je pravda, že trasa víceméně kopíruje staré plány (snad z roku 1990), takže těžko vyčítat, že bylo nakonec vybráno právě toto vedení. Přesto by mě zajímalo, kam se ztratila jeden čas uvažovaná odbočka na Prahu 12 směrem k Vltavě. Metro zde teoreticky může nahradit kombinace tramvajové rychlodráhy, kterou je možné za 20 minut dospět na Palackého náměstí, a většího využití železniční trati 210, která cestující zaveze za stejný čas na Hlavní nádraží. Otázka zní – vědí o tom místní obyvatelé? A využívají toho a jsou spokojení?
Uznávám, jsem pouze laik, který se nevyzná v teorii a nemá k dispozici dopravní studie a propočty. Tímto směrem se však ubírají moje úvahy o novém metru. Třeba mi někdo pomůže najít odpovědi.
Alois Sečkár
Kapitán Česko
Před pěti lety jsem napsal blog, proč Drahoš a ne Zeman. Letos je moje volba mezi dvěma jmény, která v druhém kole zbyla, ještě mnohem jasnější.
Alois Sečkár
Dushu y tilo my polozhym za nashu svobodu
Po týdnech příprav dnes ráno Putinovo Rusko rozpoutalo otevřenou válku na Evropské půdě. Jeho vojenskou agresi vůči Ukrajině jednoznačně odsuzuji.
Alois Sečkár
Věřte nevěřte Vrběticím
Už dlouho tu nebyla taková bomba, jakou včera odpálili Babiš a Hamáček. Za výbuchem muničního skladu ve Vrběticích stojí Ruská tajná služba. Mohlo se něco takového skutečně stát? Nebo si to naši scénáristé vymysleli?
Alois Sečkár
Už žádnou další "poslední šanci" pro Babiše
Kritizoval jsem hejtmany za jejich rozhodnutí dát Babišovi dalších 14 dní nouzového stavu. Ptal jsem se, co si myslí, že za ty dva týdny bude jinak? Teď už můžeme pomalu bilancovat.
Alois Sečkár
Našemu státu ujel digitální vlak
Že bude nový systém na online rezervaci očkování od počátku fungovat, nejspíš neočekávali ani jeho tvůrci. Je to totiž logický důsledek hlubšího problému.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Divočáci v lese hledali potravu, ze země vyhrabali nevybuchlou munici
Neobvyklé nálezce měla munice z druhé světové války, která desítky let zůstávala pod zemí v lese u...
Motorkáři adorující Putina míří k hrobům sovětských vojáků v Praze
Přímý přenos Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, míří na pražské...
Rychlík srazil v Holýšově člověka. Záchranka také ošetřila epileptika ve vlaku
V Holýšově na Plzeňsku srazil ráno vlak člověka. V péči záchranářů navíc skončil jeden z...
Boom rekreační plavby. Češi skupují lodě, kapitánských průkazů přibývá
Premium Česko zažívá obrovský rozvoj rekreační plavby. Vznikají nová přístaviště, servisní centra pro lodě,...
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1763x